„Mali odkrywcy obserwują, badają i eksperymentują”
Autorki : mgr Bożena Iwaszko, mgr Karolina Łesyk
Realizacja w grupie „ Biedronki” IV B w roku 2025/2026
„ Umysł nie jest naczyniem, które należy wypełnić , lecz ogniem, który trzeba rozpalić”
Cele innowacji:
-Poszerzenie wiadomości dzieci nt. dbania o przyrodę w każdej porze roku, wykształcenia motywacji do poznawania przyrody, uzmysłowienie wpływu człowieka na jakość życia na Ziemi oraz zachęcenie do współpracy rodziców i nauczycieli w tworzeniu przedszkola przyjaznego naturze. Zachęcanie dzieci do aktywnego poznawania świata przyrody, odkrywania nieznanych gatunków zwierząt i roślin, a przede wszystkim nauka i uświadomienie konieczności dbania o środowisko.
Cele szczegółowe:
- Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu
- Rozumienie potrzeby dbania o środowisko przyrodnicze w każdą porę roku
- Stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia przyrody
- Dostrzegania piękna środowiska przyrodniczego
- Kształcenie umiejętności dostrzegania różnorodności w świecie przyrody
-Poznanie i utrwalenie podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego i konieczności ich przestrzegania
- Uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez obserwacje, opisywanie, eksperymentowanie, działanie
- Tworzenie sytuacji do oceny zachowań własnych i innych osób
- Uświadomienie jakie zachowania sprzyjają, a jakie zagrażają zdrowiu i przyrodzie
-Rozbudzenie potrzeby kontaktu z naturą
- Kształtowanie postawy, iż ochronę środowiska zaczynamy od swojego najbliższego otoczenia
- Utrwalenie i zapoznanie dzieci ze słownictwem o treści przyrodniczo-ekologiczne m.in: segregacja, recykling, surowce wtórne, ekologia, odpady, sortownia odpadów, itp.
-Zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem poprzez realizację działań przyrodniczo-ekologicznych
-Zachęcenie innych nauczycieli do współpracy w ramach działań przyrodniczo-ekologicznych
- Wyzwolenie chęci dbania o swoje najbliższe otoczenie.
wdrażanie dzieci do bezpośredniego kontaktu z przyrodą, prowadzenie obserwacji, eksperymentów i działań praktycznych.
Rozwój fizyczny:
-inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiału naturalnego
-wykonywanie czynności, takich jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia.
Rozwój umysłowy:
-przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu i warunkach
-rozróżnianie emocji i uczucia przyjemne i nieprzyjemne
-szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych, wyrażanie własnych strategii
-dostrzeganie potrzeb zwierząt, przejawianie wobec nich życzliwości i troski
-dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
Rozwój poznawczy:
-wyrażanie swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego
-dostrzeganie rytmów w przyrodzie
-posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew ,sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew,, zamarzanie wody, sposoby korzystania z dóbr przyrody( owoce leśne, grzyby, drewno)
-umiejętność obserwowania, eksperymentowania
-nabywanie umiejętności kodowania, przyrodniczych, uczestniczenie w zabawach przyrodniczych.